TOSI ON! - KUNTOSALILLE .com Tutkimuspesään
Alcohol With Meals Lowers Blood Sugar Alkoholi ruuan kanssa laskee verensokeritasoa American Journal Clinical Nutrition, 85:1545-1551, 2007
Korkean glykeemisen indeksin omaavat ruoka-aineet ja ruuat nostavat verensokerin äkillisesti ylös ja saattavat näin lisätä lihavuutta sekä erilaisia sydän- ja verisuonitauteja. Kohtuullinen alkoholin käyttö vähenää sydänsairauksien riskiä ja ennenaikaista kuolemaa. Australialaiset tiedemiehet totesivat tutkimuksissaan, että alkoholi ruuan kanssa nautittuna alentaa verensokeria ja saattaa suojata sairauksilta. He tutkivat oluen, valkoviinin sekä ginin vaikutuksia verensokeritasoihin koehenkilöiden nautittua vaaleaa leipää tai muuta nopeasti imeytyvää nestemäistä ravintoa. Alkoholi nautittuna ruuan kanssa vähensi ruuan jälkeistä verensokeritasojen nousua 16-37 prosenttia. Valkoviini oli alkoholijuomista tehokkain ja sen jälkeen gin ja olut. He päättelivät, että juuri ruuan kanssa nautittu alkoholi on ollut taustalla erilaisissa väitteissä, joissa kohtuukäytöllä sanotaan olevan terveyttäedistäviä vaikutuksia.
Turha vai tärkeä tutkimus? Keskustele aiheesta osoitteessa: www.kuntosalille.com/jutustelu
|