TOSI ON!    -  KUNTOSALILLE .com                                    Tutkimuspesään

  

 

Lisänäyttöä aiheesta maito ja verenpaine 
Dietary intake of dairy products, calcium, and vitamin D and the risk of hypertension in middle-aged and older women 
Wang L, Manson JE, Buring JE, Lee I, Sesso HD.  
Hypertension. 2008;51:1-7.

Amerikkalaistutkimuksen mukaan vähärasvaisten maitovalmisteiden säännöllinen käyttö pienentää keski-ikäisten naisten kohonneen verenpaineen riskiä. Esimerkiksi vähintään kaksi annosta rasvatonta maito käyttäneiden riski oli 10 prosenttia pienempi verrattuna korkeintaan kerran kuussa rasvatonta maitoa käyttäneisiin. Tutkimuksen tulokset ovat yhteneväisiä aiempien tutkimusten kanssa ja tukevat suositusta käyttää vähärasvaisina 5 dl nestemäisiä maitovalmisteita ja 30 g juustoa joka päivä!

Tutkittavien elintavat, lääketieteellisesti mitattavat ominaisuudet ja yleisterveellinen ruokavalio heikensivät maitovalmisteiden käytön vaikutusta vain vähän. Tutkittavina oli 8710 keski-ikäistä tai keski-iän ohittanutta naista, joilla ilmeni kohonnut verenpaine väestötutkimuksen (ns. sairaanhoitajatutkimus) 10 vuoden seurannan aikana.

Myös ravinnosta saatavan kalsiumin ja D-vitamiinin määrät vaikuttivat käänteisesti verenpaineen riskiin, kun niiden verenpainevaikutusta selvitettiin saannin mukaan luokiteltuna. Sen sijaan kalsium- ja D-vitamiinivalmisteiden käytöllä ei ollut vaikutusta verenpaineeseen.

Tutkijoiden mukaan maidossa on kalsiumin ja D-vitamiinin lisäksi muitakin tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa verenpaineeseen suotuisasti: laktoosi, maitoproteiini ja siitä syntyvät peptidit sekä maidon muut kivennäisaineet, kuten kalium ja magnesium.

Maitovalmisteiden käytön ja korkean verenpaineen välinen käänteinen yhteys on aiemmin löydetty tutkimuksissa, joissa tutkittavat ovat olleet lapsia, nuoria aikuisia ja Välimeren maissa asuvia aikuisia. Lisäksi DASH-tutkimuksen (Dietary Approaches to Stop Hypertension) mukaan vähärasvaisten maitovalmisteiden käyttö osana vähärasvaista ja vähän tyydyttynyttä rasvaa sisältävää kasvispainotteista ruokavaliota pienensi kohonnutta verenpainetta enemmän kuin kasvispainotteinen ruokavalio yksin. 

 

Turha vai tärkeä tutkimus? Keskustele aiheesta osoitteessa: www.kuntosalille.com/jutustelu

 

               © 2006-2008 KUNTOSALILLE.com

 KUNTOSALILLE.com