TOSI ON! - KUNTOSALILLE .com Tutkimuspesään
Eggs Promote Weight Loss Kananmunilla vaikutusta painopudotukseen Experimental Biology, Annual Meeting, May 2007
1950-luvulla pekoni-kananmuna –aamiainen oli amerikkalaisten tavaramerkki. Kananmunaa pidettiin ideaalisena ruokana; se sisältää 6 g proteiinia, 4 g rasvaa ja 1 g hiilihydraattia. Lisäksi se sisältää monia vitamiineja ja kivennäisaineita. Ikävä kyllä tuolloin moni kuoli sydän- ja verisuonitauteihin. Kolesterolipitoiset kananmunat poistuivat suosiosta, kun tiedemiehet löysivät linkin niiden ja verisuonitautien kanssa. Pitkään yleisenä suosituksena Amerikassa oli, että kananmunia syötäisiin maksimissaan 4 kappaletta viikossa. Nykyään jo tiedetään, että muna päivässä ei lisää kolesterolia. Nämä tutkimukset lisäksi osoittavat, ettei ruoasta saatava kolesteroli ole sitä haitallisinta vaan se jonka kehomme itse valmistaa. Kananmunat lisäksi tehostavat painonpudotusta. Louisianan yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa lihavat naiset, jotka söivät 2 munaa päivässä kahdeksan viikon ajan, tiputtivat 65% enemmän painoaan ja kavensivat vyötäröään 85% enemmän, kuin verrokkiryhmä. Kananmunat vähentävät nälän tunnetta ja vähentävät siis syötävän ruoan määrää. Kohtuullinen käyttö ei lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä.
Turha vai tärkeä tutkimus? Keskustele aiheesta osoitteessa: www.kuntosalille.com/jutustelu
|